“Moet ik haar webcam afpakken?” – Klasse voor Ouders

“Moet ik haar webcam afpakken?” – Klasse voor Ouders

“Moet ik haar webcam afpakken?”

“Ik ben gisteren ongelooflijk geschrokken. Ik betrapte mijn dochter (12) in haar beha voor de webcam. Ze zei dat ze het eigenlijk niet leuk vindt, maar dat iedereen het doet. Moet ik de webcam verbieden?” (Marianne V.)
Experimenteren hoort bij de puberteit: ontdekken wie je bent en hoe anderen jou zien… Ook de webcam hoort erbij. Alleen doen jonge pubers zich graag ouder voor dan ze zijn. Ze vinden het moeilijk om seksueel getinte vragen te weigeren omdat ze niet preuts of onvriendelijk willen overkomen. Daarom gaan ze soms verder dan ze willen.
Verbieden heeft geen zin. Een webcam zit trouwens bijna standaard op alle nieuwe computers. Praten en samen afspraken maken werkt wel. Toon interesse in wat er online gebeurt, net zoals je ook vraagt naar school en de sportclub: “Heb je een fijn gesprek gehad? Wie was er online?” Vertel je dochter ook dat haar lichaam van haar is. Alleen zij bepaalt wie daar iets mee mag doen. Leer haar ‘nee’ zeggen. Ze mag bv. ook een kus van een oom weigeren. Wijs haar op de risico’s van de webcam: de kijker kan de beelden opnemen en ze later op internet zetten, bv. na een ruzie… Spreek af dat ze haar webcam niet voor onbekenden aanzet, dat ze het gesprek stopt als er iets gebeurt wat ze niet wil, en dat ze dat aan jou vertelt.