1 jaar te laat met Habbo Hotel problemen!



Naar aanleiding van onze berichtgevingen over de omstreden Habbo Hotel nog even volgende toelichting.
Soms sta je machteloos tegenover zulke grote bedrijven …
Een artikel van 06/2011 !
We ontvingen een mail van een Habbo-speler in onze mailbox. We zullen een reactie vragen aan Habbo, en die ook publiceren als we die ontvangen. Lees even mee:
“Ik speel al 7 jaar Habbo en wil jullie graag vertellen dat er iets mis gaat. Sinds mei van dit jaar zijn er voor Habbo (eigenlijk moederbedrijf Sulake) moderatoren aan het werk die niet in Nederland wonen, maar in Costa Rica. Ze moderatoren horen de veiligheid in Habbo te bewaken maar ze kunnen slecht Nederlands. Hierdoor worden berichten van de spelers (vooral jongeren) verkeerd beantwoord.
Er zijn in Habbo ook pedofielen en sekszoekende mensen actief. Door de Costa Ricaanse Moderatoren wordt er niet op tijd actie genomen of soms zelfs helemaal geen. Ik vind dat jongere tieners gewoon echt niet veilig meer zijn in Habbohotel.
Je kan de pedofielen moeilijk herkennen, omdat ze de Hhabbos een vriendenverzoek sturen om ze vervolgens vragen te stellen, en dan gaan ze verder via MSN. Kunnen jullie er niets aan doen dat er weer gewoon Nederlandse moderatoren komen? Ouders zijn niet op de hoogte van dit alles, en ik vind dat dit wel moet.”
Goedendag,
[naam bekend bij MKO]
Waarop Habbo Hotel heeft geantwoord:
Reactie van Habbo Hotel, 25 juli 2011:
Uiteraard willen wij als organisatie hier graag een reactie geven.
Veiligheid staat onverminderd hoog in het vaandel binnen Habbo. Daar is met de komst van de nieuwe moderators geen verandering in gekomen, noch is moederbedrijf Sulake een andere strategie gaan voeren op dit gebied. Wij streven er elke dag naar om Habbo Hotel een zo veilig mogelijke omgeving te laten zijn waar kinderen en tieners zich zorgeloos moeten kunnen vermaken. Dat het beleid niet is aangepast bewijst het feit dat we nog steeds met moderatoren werken. Waren deze voorheen gevestigd door het hele land, tegenwoordig wordt deze belangrijke taak inderdaad uitgevoerd door een vast team in Costa Rica.
De redenen om dit te centraliseren zijn eenvoudig: we waarborgen dezelfde kwaliteit van veiligheid en werken met een team dat gezamenlijk opereert binnen een en dezelfde kantooromgeving en wordt begeleid door getrainde managers. Hierdoor is de controle op moderatoren juist vergroot en daarmee beter stuurbaar. Het team bestaat uit Nederlands sprekende moderatoren die allen persoonlijk zijn opgeleid door medewerkers van Sulake. Daarnaast worden zij net als voorheen aan de hand van strenge quality checks beoordeeld op hun functioneren.
Met de centralisatie van de moderatoren volgen wij de wereldwijde strategie van Sulake, gestoeld op het servicegericht antwoorden van de medewerkers. Daarmee houden we de focus en snelheid op dat waarvoor de functie van moderator in het leven geroepen is, namelijk hulp bieden bij noodsituaties in Habbo Hotel. Wel kunnen we ons voorstellen dat deze manier van werken anders kan overkomen bij gebruikers die nog met de oude groep moderatoren in aanraking is geweest omdat die eerder geneigd waren in te gaan op het sociale aspect binnen Habbo en zodoende meer contact hadden met die gebruikers. Dit hebben wij ondervangen door deze sociale taak neer te leggen bij onze helpdesk medewerkers (werkzaam op het Nederlandse kantoor van Sulake), die meer tijd hebben en aandacht hiervoor hebben binnen hun functie.
Hoe dan ook wil ik nogmaals benadrukken dat, afgezien van bovenstaand verschil, er op geen enkele wijze concessies zijn gedaan in het veiligheidsbeleid van Sulake. Dit is en blijft een onderwerp dat onze grootste aandacht heeft.
Met vriendelijke groet,
Vincent Beerends
Country Manager NL/BE
Commentaar Mijn Kind Online:
We gaan ervan uit dat Habbo de veiligheid van kinderen niet onnodig op het spel zet en zijn blij dat Habbo meteen gereageerd heeft. Wij hebben zelf nog geen oordeel, maar we zullen het wel nader onderzoeken. Blijf ons mailen als er problemen zijn, het liefst met screen shots.
Justine Pardoen
Enkele reacties die het bevestigen (klik hier om alle reacties te lezen)
1 – Het is zeker waar wat deze habbo zegt, het hotel wordt niet goed in de gaten gehouden, en je wordt verbannen uit de community uit het niets. De moderatoren die er vroeger waren, lazen de oproepen goed, en beantwoorde en verwijderde de verkeerde habbo’s goed.
2 – Dit is inderdaad heel erg! Hier moet wat aan gedaan worden.
 3 – Het is echt waar. Ik ben op onderzoek uitgegaan… Blijkbaar is de veiligheid van kinderen niet zo belangrijk meer…
4 – Eindelijk zie ik in de media hier iets over verschijnen. Ook ik heb als ouder inmiddels gemerkt dat na het gedwongen ontslag van de nederlandse moderators de veiligheid binnen het hotel erg gekelderd is.
De nieuw aangestelde moderators die alle woonachtig zijn in Costa Rica en die werken voor een Amerikaans uitzendbureau zijn totaal niet op de hoogte van de Nederlandse wetgeving en zijn ook de nederlandse taal niet voldoende machtig.
Ik heb tevens gemerkt dat het aantal op sex gerichte personen enorm is gestegen en massaal habbo gevonden hebben om aan evt “prooien” te kunnen komen enorm is toegenomen al zal dit door sulake altijd tegen gesproken worden. De laatste 1,5 jaar is het beleid op dit vlak ernorm veranderd en is de veiligheid en bestrijding hiervan op een laag pitje gezet.
Het beleid van sulake is erg veranderd en is teveel op commerciele winst gericht. De veiligheid voor de aanwezige tieners op habbo.nl is enorm gedaald.
Tevens worden de aanwezige tieners naar commerciele sites gelokt doormiddel van lokmiddelen in de vorm van gratis credits.
Al die sites zijn voor 18+ bedoeld maar we weten dat jongere kinderen hier niet op letten en puur voor de gratis credits gaan. Minderjarige lokken met lokmiddelen naar commerciele sites is volgens mij nog steeds verboden. Er wordt bij het grootste deel van die sites gevraagd naar persoonlijke informatie en er zitten ook vaak kosten aan verbonden.
Ben zeer benieuwd of hiermee de wetgeving niet overtreden wordt.
De veiligheid die binnen habbo vroeger altijd werd bewaakt door een team van goed getrainde nederlandse/belgische medewerkers is totaal verdwenen.
Deze hebben sulake zo vaak op punten gewezen die volledig mis gingen maar er werd hier nooit op gereageerd.
Ik weet hoe de moderators moesten werken aangezien een familie lid moderator was bij Habbo.nl. Deze sinds 1 mei werkeloze medewerker is ontzet over wat er aan het gebeuren is.
Ik weet dat het team, wat altijd ontzetten zijn best gedaan heeft om de boel onder controle te houden, erg kwaad en teleurgesteld is hoe sulake nu met de veiligheid van kinderen omgaat. Tuurlijk ligt dit ook een stuk bij de ouders maar een bedrijf wat gericht is op tieners moet zijn verantwoordelijk ook nemen.
Alle mods die een vast dienst verband hadden zijn op basis van economische gronden via een vastellings overeenkomst of via een uitspraak van de rechter ontslagen.
De moderators die een tijdelijk verband hadden moeten doorwerken tot hun contract verloopt. De laatste nederlandse/belgische moderator zal in september zijn werkzaamheden stoppen.
Ouders/spelers zijn door sulake expres hier niet van op de hoogte gesteld dat de nederlandse medewerkers vervangen zouden worden door buitenlandse uitzendkrachten.
Dit hebben ze verzwegen om dat sulake bang was dat dit een dalend aantal bezoekers zou geven.
Sulake is in mijn ogen erg zijn best om Habbo.nl te veanderen in een communitie die niet meer geschikt is voor de jongere. Het sexueel geweld is enorm. Dit word haast totaal door sulake genegeerd. We hebben al meerdere malen inmiddels in de media mogen lezen dat een minderjarige via habbo door een oudere is misbruikt/verkracht. Ook op dit vlak houd sulake zich op de achtergrond.
Tevens zijn de Algemene voorwaarden op 11 juni 2011 stilzwijgend veranderd en zijn in mijn ogen in strijd met het stafboek van strafrecht.
Er is een grote groep “oudere” habbo’s op diverse forums in habbo aktief om andere op de hoogte te stellen van de genoemde veranderingen. Dit wordt door habbo.nl streng bestreden en ze verwijderen die posts gelijk en verbannen diegene die ook maar iets negatiefs te melden hebben over habbo. Als een ex werknemer maar iets verkeerds zegt wordt hij/zij gelijk permanent verbannen. Dit is al bij diverse ex mederwerkers gebeurt.
Ik hoop dat de diverse instanties eens door een vergrootglas habbo gaan bekijken en eens aan de kaart stellen dat we in nederland niet zo met onze jeugd omgaan.
Gegroet,
Een zeer bezorgde ouder die inmiddels haar kids verboden heeft habbo nog te spelen.
Bron : http://mijnkindonline.weblog.nl

Bron:http://clicksafe.klikveilig.be/minstens-1-jaar-te-laat-met-habbo-hotel-problemen/