Cyberpesten van leerkrachten



1. Moderne technologie maakt leerkrachten geliefkoosde slachtoffers van cyberpesten

Tom Van Renterghem (Child Focus) “Vorig jaar heeft een jongen van zeventien hier bij Child Focus twintig uur gemeenschapsdienst moeten doen. Wat was er gebeurd? Die jongen liep school in Brussel en samen met zijn klas had hij een leraar liggen pesten. Ze hadden alles op video vastgelegd en hij had het filmpje achteraf op een weblog gezet, mét commentaar uiteraard. Vervolgens kreeg de hele school een mail ‘Check this out, er staat een leuke video op….’ De school is er achter gekomen en de hele klas werd gestraft : elke leerling moest een aantal uren gemeenschapsdienst doen bij allerlei liefdadigheidsinstellingen. En de ‘leider’ van de bende, kwam dus bij ons terecht. Eigenlijk vond ik dat een goeie straf. Het gaf ons de kans om die jongen te laten nadenken over wat hij precies had gedaan. Dat is dikwijls het probleem : die pesters staan niet stil bij de gevolgen van wat ze doen. Als je ze dat dan uitlegt, krijg je vaak een reactie van :’Ooh, daar had ik eigenlijk niet aan gedacht toen ik dat filmpje op de weblog zette…” (Annemie Bulté Uit Humo, nr.3400, 16-20)

Pesten met foto's via gsm of het internet komt steeds vaker voor. 'Soms ben ik de school beu en dan is het tof om leerkrachten belachelijk te maken, dat lucht op', zegt Jimmy (16), die er een sport van maakt om het hoofd van zijn leerkrachten van een ander lichaam te voorzien. Ook Jan (15) neemt wraak met beelden. 'Als ze iets misdoen, doe ik het erger terug. Met een foto ben ik zeker dat ze het geen tweede keer proberen.' Jimmy's voornaamste doelwit zijn leerkrachten. "Ze maken ons het leven zuur en dan dit is de enige manier om ze dat betaald te zetten. Soms neem ik stiekem een foto in de klas en dan bewerk ik die met een paar vrienden. Al gebeurt het ook dat we een foto van de schoolsite plukken, bijvoorbeeld foto's van een studiereis. De foto's sturen we dan door via gsm of het internet." "Er zijn twee redenen waarom ik iemand belachelijk maak", zegt Jimmy. "Meestal is het gewoon een grappige foto die ik dan nog wat grappiger maak door er een ander lichaam of een andere achtergrond op te plakken. Die foto's zijn dan ook niet slecht bedoeld, het is gewoon om te lachen. Maar als mensen mij iets misdaan hebben, doe ik het echt om te kwetsen. Zo heb ik ooit een foto van onze lerares wiskunde op een grafzerk gekleefd. Ik lag al en tijdje overhoop met haar en op die manier heb ik revanche kunnen nemen. Of ze die foto's ooit gezien heeft? Dat denk ik niet. Maar ik heb de foto naar mijn vrienden gestuurd en die konden er in ieder geval om lachen."
(De Morgen, 08/06/2005)

Scholieren belasteren medewerkster school. Een schandaal heeft het keurige St. V.College in B. zijn kop gezet, schrijft De Telegraaf. Op internet circulerende compromitterende foto’s van een oudere medewerkster met een 20-jarige jongen zijn het gesprek van de dag. De onderwijsinspectie spreekt van digitaal treiteren. Op de foto’s is te zien hoe een jongen in een steegje tussen de vuilcontainers een administratief medewerkster van de school liefkoost. In een café in B. sloot de 20-jarige O., de jongen in kwestie, een weddenschap met vrienden dat hij haar zou kunnen verleiden. De vrouw werd daarop naar buiten gelokt en tegen haar wil in een compromitterende positie gefotografeerd. Na de flits kijkt de vrouw verschrikt achterom, de jongen blikt uitdagend in de camera. Door publicatie van de foto’s is haar het leven onmogelijk gemaakt en staat haar baan op het spel. De medewerkster zit ziek thuis. Leerlingen spreken schande van de lasterpraktijken. „Ik vind het vooral erg voor haar dochter”, aldus de 14-jarige P. De 17-jarige L. staat pal achter het slachtoffer. „Dit is een privé-kwestie. Er zijn zonder toestemming foto’s gemaakt en op internet geplaatst. Schandalig!” Rector J. H. betreurt dat mensen op deze manier onnodig beschadigd worden. De rector ontkent ieder verband met de school. Desondanks kon H. geen garantie afgeven dat het incident de loopbaan van slachtoffer niet negatief beïnvloedt. O.r zelf betreurt pas na lang nadenken de publicatie van de foto’s: „Ik kan het toch ook niet helpen. Het komt door mijn vrienden. Ik ben net zo goed slachtoffer.” Hij heeft gesproken met het slachtoffer maar geen excuses aangeboden. (Bron: De Telegraaf 24/03/2006)


Leerlingen publiceren seksclip Schotse lerares. Een Schotse lerares heeft seksfilmpjes gemaakt met haar mobiele telefoon. De telefoon is door leerlingen gestolen, die vervolgens een filmpje van dertien seconden online hebben gezet. Niet alleen leerlingen (en leraren en ouders) hebben het filmpje gezien, de hele wereld is toeschouwer van hoe Miss Clark zich vermaakt. Sommige ouders vinden dat de docente moet worden ontslagen omdat ze porno mee de school heeft in genomen. De school is niet van plan haar weg te sturen. (http://www.dailyrecord.co.uk/news/ 30/03/2006 )
Tiener bestraft voor plaatsen foto's docenten op internet
Een 16-jarige jongen uit Epe is veroordeeld tot een voorwaardelijke werkstraf van honderd uur, wegens het bedreigen van docenten via internet. De 16-jarige had bewerkte foto's van onthoofde en bebloede docenten op internet geplaatst. De betreffende docenten waren ontdaan en voelden zich bedreigd. De stelling van de officier van justitie is dat het plaatsen van de foto's strafbaar is en als bedreiging kan worden gezien. De kinderrechter heeft de verdachte duidelijk gemaakt dat zijn gedrag ontoelaatbaar was.De verdachte heeft spijt betuigd en de betreffende docenten in een persoonlijk gesprek excuses aangeboden. Omdat hij problemen had thuis en al in behandeling is, bleef het bij een voorwaardelijke werkstraf. (Bron: www.Webwereld.nl )
Lees meer >>> (tevens Bron):